Tuesday, July 7, 2015

1. päev: Pirita klooster - Harju-Jaani kirik

Kõigepealt teatame, et kõik on hästi. Vastu ootusi täitsime maksimum päevaprogrammi. Enne teeleasumist rehkendasime, et võib-olla jõuame ainult Kostivereni.
Nagu Facebooki pildilt nägite, saadeti meid õnnistusega teele Pirita kloostrist - me olevat esimesed Pirita - Vana-Vastseliina palverännutee rändajad.
Pirita kloostris tegi Lagle meile ekskursiooni, pakkus kohvi ja andis hüva nõu.

Esimesed kilomeetreid kõndisid Lagle ja Delia meiega kaasa, ilma nendeta me poleks ilmselt Kochi kabelit ja Kose suvemõisa üles leidnud, rääkimata teistest põnevatest leidudest.

Ja Pirita terviserada matka alustuseks on ka super. Igatahes rännaku esimesed 5 km kulgevad imeliselt nagu polekski Tallinnas.
Tiina päeva üheks tipphetkeks oli Konstantin Pätsi vabaõhukooli külastus:  siin sai õpitud 1977/78 õppeaasta.
Koolis käis remont ja valve oli sissetungijate suhtes tähelepanelik, loomulikult lasti meid selle jutu peale, et tahame uudistada vana kooli, kenasti kooli territooriumile, mispeale Tiina pildistas kõiki strateegilisi objekte, vanas klassis tehti ka remonti.

Edasi läksime rippsillast üle Pirita jõe teisele kaldale, 35 aastaga on muutunud see, et Botaanikaaias on aed ette ehitatud, aga rada läks kenasti aia kõrvalt.
See rajalõik kuni tänavani oli ka mõnus ja siis hakkasime kulgema palverännutee tähistatud rada pidi. Kuna piirkond tundmata ja piirdusime vaid gps kaardiga, siis ei hakanud alternatiivseid teid otsima ja aeg kiirustab ka natuke tagant. Kuigi asfalt, polnudki tee kõige hullem, Tallinn ja Maardu möödusid peaaegu märkamatult, kõige vähem meeldis rajalõik vanalt Narva maanteelt uuele - ca 2 km, ringteedelt üle, läks meel rõõmsamaks.
Loo külani viis kergliiklustee ja seal oli piisavalt pinke jala puhkamiseks, paraku prügikasti ei leidnud, nii pidi Piret näiteks jäätisepaberit Kostivereni käes hoidma.
Aga enne Kostiveret jäi teele Saha kabel. Ja Saha küla on üldse üks tore küla, esmalt paelus meid piimapukk postkastide ja teadetetahvliga. Siin oli ka postkast, kuhu sai teateid ja ettepanekuid jätta, tegime seda meiegi, teatades oma teekonnast ja rõõmustades toreda küla üle.
Saha kabel on ka äge koht, aga paraku puudus infotahvel. Kabelist tagasi tulles pakkus üks naine meile maasikaid - nii armas!

Edasi kulges tee Kostivere suunas, Maardu mõisa ei hakanud sisse põikama, oleme Piretiga mõlemad seal hiljuti käinud. Mõisa veskit nägime Kostivere teelt.
Kostivere jõudes arvasime, et meie päevatöö on tehtud, vähemasti miinimum. Siin väärib vaatamist kultuurmõis ja urked. Urgete juures oli üks tore kalamees, kes andis väärt juhatust ja selgus, et seal on hea haugipüüdmise koht, olevat millalgi püüdnud ca 4,5 kilose. Kostivere mõisaansambel jättis ka hea mulje, piilusime natuke sissegi.

Edasi mõtlesime kõndida niikaua kui viitsime või kuni Indrek meid öömajale viib. Öömaja on meil lahtine, ilm kisub õhtuks vihmale, nii et mere äär jääb vist ära, Harju-Jaani kirikus peaks kirjade järgi teeliste öömaja olema, telgiga küll ainult. Kostiverest Raasiku on 8 km ja mõtlesime, et no kõnnime paar, et järgmisel päeval oleks lühem tee, ja siis sai paarist kilomeetrist pool teed ja siis paistis juba Harju-Jaani kihelkonna silt ja siis kirik ja samm muutus järjest reipamaks.
Aruaru küla alguses oli üks lahe kraav aga küla nimi tuleb jutuks hoopis sellest tähelepanekust, et bussipeatuses ei ole sõidugraafikut vaid viide m.peatus mobiililingile. No tere hommikust, kõigil ei ole nutitelefone. Meid bussigraafik küll ei mõjuta, aga hämmeldunud olime sellest küll.
Raasikul selgus, et kogudus ei tea teeliste kiriku ööbimisvõimalusest midagi.
Meil õnneks oli Indrek päeva sihtpunkti vastu tulnud ja toimetas meid Rätlasse Susisoo kämpingusse. Teistele palveränduritele, kes sarnasesse olukorda satuvad ja autot pole, võiks soovitada kas Kehrat või Aegviidut, mõlemas on katusega teeliste öömaja, rongid sõidavad poole üheteistkümneni ja iga tunni tagant, Raasikul endal öömaja ei ole. Meie plaan Rätla kasuks on end igati õigustanud, eriti kuulates viimased paar tundi tihedat vihmasadu. Poleks just meeldiv telgis seda kuulata
aga soojas kämpingutoas mõned väsinumad juba mõnusasti norisevad.
PS Vabandage meie hilised postitused ja mõned kirjavead, meil ei ole arvutit kaasas ja nuhvliga ühel sõrmed toksimine läheb vaevaliselt.