Kabli külas oli esimeseks peatuseks linnuvaatlustorn,
vaatluse tulemusena jäid meil linnud nägemata, ent nägime veidi seda pilti,
mida linnud Kablist üle lennates näeksid.
Kui internet kirjutab Kablipagarist niiviisi: Romantilisel
Rannateel asuva Kabli Pagari hõrkudest küpsetistest ei suuda loobuda ükski
rannateeline. Magus lõhn levib hommikuti üle küla ning suviseks keskpäevaks
lookleb piruka ootel järjekord uksest välja. Kabli Pagari suus sulavad
saiakesed kuluvad ära nii suvel rannas päevitajatele, kui ka pimedatel
talveõhtutel kodus maiustamiseks, siis ei saa ju neid
proovimata jätta, seda enam, et hommikukohv oli meil joomata. Saigi ostetud
ühte, teist ja kolmandat sorti sooje saiu ning eelnevale täienduseks võib
kinnitada, et ka matkajatele maitsesid need üliväga (maailma parimad
kreemisaiad!) – samal ajal meiega peatusid seal ka Norra motomatkajad ning
nendegi taldrikutelt kadusid saiad ülikiiresti.
Kabli oli mu koolieelse lapsepõlve olulisemaid kohti, sest seal elas mu Kabli vanaema. Vanaema kodust sai alguse ka minu matkakirg, sest paariaastasena otsustasin ma üksipäini Kabli peale kondama minna. Leiti mind paari kilomeetri kauguselt, aga kahjuks ma ei tea, kas see oli Pärnu või Riia pool ja enam pole ka, kelle käest järele pärida. Ülemine pilt peakski vanaema talu olema, vanasti laevakapten Aleksander Grantile kuulunud elamu, mille vanaema ja onu 1958. aastal omale ostsid, aga alumine pilt on vanaema sünnitalu Kuusiku, ainuke rehielamu Kabli külas.
Kablis on ka edevamaid maju, vanu laevaomanike häärbereid nagu reeder Mats Granti elamu vanaema maja naabruses või Marksoni oma juuresoleval pildil. Kabli küla kulgeb aga kaunis pikalt mere ääres ning vanast kaptenikülast annavad tunnistust lisaks häärberitele ka mälestuskivid kaptenitele-reederitele, Kabli jaala „Kaja“ (mis on muide Tartu Lodjakoja ehitatud 2011. aastal) ja ka bussipeatus kooli juures.
Kablis märkasime ka teisi matkajaid, kes Riia poolt meile vastu tulid. Liikusid nad peamiselt mootoriga või pedaalidega ratastel. Üks matkaja oli eriti lahe, juba kaugelt kuulsime muusikat ning märkasime pikki lehvivaid lokke, kui rattur lähemale jõudis, siis selgus, et tegemist oli 60ndates eluaastates hipiliku meesterahvaga, kes rõõmsasti meile lehvitas ning muusika saatel oma teekonda jätkas. Kahjuks ei jõudnud sellest ägedast tüübist fotojäädvustust teha. Matkajate kohta peab üldse märkima, et kõik on väga sõbralikud ning otse loomulikult teretatakse kõigi vastutulijatega nagu vanade tuttavatega.
Treimani küla esimeseks pilgupüüdjaks oli vana kõrtsihoone, mis tänapäeval eraomanduses ja elamuna kasutatav. Et oli juba hiline pärastlõuna, siis oleks aeg juba tugevamaks kehakinnituseks. Pärnu maakonna kaart näitas Treimanis kohvitassi ja internetist leidsime infot kõrtsist.
Varsti nägimegi luitunud Dreimanni kõrtsi silti ja astusime sisse. Peale meie ei olnud mitte kedagi kui väike sõbralik baarman välja arvata. Selgus, et kõrts oli alles esimest päeva avatud ning enne meid olid seal söönud ühed sakslased, nii et me polnudki esimesed, kes sel suvel üle selle kõrtsi läve astusid. Leti taga olija osutus ühtlasi nii kõrtsi uueks omanikuks kui ka peakokaks. Ise on ta pärit Viljandimaalt ning võttis kõrtsi 5 aastaks rendile. Meie soovime küll kõrtsile edu, sest toit maitses väga hästi, portsjonid olid suured, teenindus oli suurepärane ja kõik muud ülivõrded ka. Ja muidugi peab ka mainima, et kõik oli värske, ei mingit soojendamist – väike aeg küll kulus toidu ootamisele, ent see tasus igati ära. Ja jalad said ka veidi puhkust ning meie õhtune sihtpunkt ei olnud enam sugugi kaugel. Kuna einestasime õues, siis märkasid kõrtsi lahtiolekut ka teised turistid, sest õige pea maandusid meie kõrvallauda soomlased ja varsti üks seltskond veel.
Kuna juhtumisi jäi teele ka Treimani muuseum, siis
otsustasime sinna hetkeks sisse astuta. Omanik parasjagu sõi, ent kuuldes, et
oleme Tartust ja Eesti Rahva Muuseumist, asus ta väga kirglikult oma muuseumi
aardeid tutvustama. Eksponaate oli tal igasuguseid, nii merendusalaseid,
rannakultuuri tutvustavat kui ka muud vanavara, enamus saadud niisama
inimestelt, osa eest makstud, vahel mõni ese soetatud antikvariaadist, mõned
puidust esemed – nagu mõned toolid – ka ise valmis meisterdanud. Ta oleks vist
iga eksponaadi ees võinud pikalt-pikalt rääkida, kuid eks meid kiirustas natuke
aeg tagant ning tuleb nentida, et etnograafilised tarbeesemed meile just võõrad
ei ole. Muuseum on eraomanduses ja sellistel puhkudel on kaunis tavaline, et
esemete saamislood ja muu info nende kohta on omanike peas, ent nende
lahkumisel jäävad asjad pilla-palla ning ilma igasuguse lähema infota, tahaks
küll loota, et selle muuseumi puhul niiviisi ei lähe, sest omaniku poeg on õppinud
ajalugu ja oskab küllap seda pärandit hinnata.
Treimanist ka üks kirikupilt, armas pisike õigeusu kirik.
Treimanist Iklasse on kiviga visata ning sealt Ainažisse
veelgi vähem, kahe linna piir on ühtlasi ka riigipiiriks ja täitsa hämmastav,
kuidas paari meetriga kõik muutub. Ikka väga imelik küll, et 20 meetrit
siiapoole räägitakse ühte ja 20 sinnapoole teist keelt, kohtasime kohe piiri
peal üht kohalikku, kes eestikeelse pärimise peale ei osanud midagi kosta. Ja muutus ka tänavavaade ja arhitektuur.Siin tagasivaat Eesti poole ehk Piret Eestist lahkumas
ja siin tee, mis meid Lätis edasi viib, esmalt öömajale.
Öömaja oli sedakorda hotellis Helmi,
mis on täitsa Ainaži südames, ütleks, et siin on kõik mugavused, mida
seljakotirändur võiks igatseda. Isegi pood oli hotelli kõrval ning sealt sai õhtuks
suupoolist ostetud ja esimese asjana otse loomulikult saldējumsi. Hämmastas vaikus, mis linna keskuses valitses, erilist
liiklust ei olnud (suur Pärnu-Riia maantee viib Ainažist mööda) ja mingit
alkorallit ka ei tuvastanud, kuigi eesti keelt läbi akna kuulsime.
Päeva aruanne andis numbrites 26,5 km ja 33373 sammu.
No comments:
Post a Comment